Mesajul prezentat de ministrul Monica Cristina Anisie la conferința de lansare a campaniei de informare „Creștem mai puternici când creștem împreună”

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Data publicării: 
23.01.2020

Ministerul Muncii și Protecției Sociale - Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF au lansat astăzi, 23 ianuarie, campania de informare „Creștem mai puternici când creștem împreună”.

Mesajul ministrului Monica Cristina Anisie, prezentat cu acest prilej:

«Dragă Mark,

Stimați invitați,

Dragi colegi,

Mă bucur că ne-am unit forțele - Ministerul Muncii și Protecției Sociale, prin Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF pentru a dezvolta și derula în parteneriat campania de informare „Creștem mai puternici când creștem împreună”, eveniment care ne oferă posibilitatea de a reafirma cu tărie principiul fundamental al şcolii incluzive, și anume acela că toți copiii trebuie să învețe împreună oriunde este posibil acest lucru, iar diferențele ce pot exista între ei să nu aibă nicio importanță.

Rata participării copiilor cu dizabilități la viața comunității și la educație este limitată din cauza lipsei accesului fizic la spații, a lipsei de încredere că acești copii pot învăța și că pot fi membri activi ai comunității, din cauza lipsei serviciilor integrate (educație, sănătate, protecție socială).

Dar avem soluții:

Pentru a susține incluziunea copiilor cu dizabilități este nevoie de un parteneriat, pe de o parte între instituțiile din sănătate, protecție socială și educație, pe de altă parte între părinți, cadre didactice și profesioniști care lucrează cu copiii și întreaga comunitate.

Facem eforturi ca sistemul de educație, în ansamblu, să fie unul incluziv, la toate nivelurile: creșă, grădinița și școală. Potrivit studiilor internaționale, toți copiii se dezvoltă mai bine și sunt mai toleranți atunci când cresc împreună. Cu cât vârsta copiilor cu dizabilități este mai mică la înscrierea în grădiniță și școală, cu atât cresc șansele acestora la dezvoltare și la o viață mai bună.

Promovăm şi susţinem importanţa și necesitatea recunoașterii variatelor nevoi ale elevilor, iar cadrele didactice trebuie să caute soluții pentru fiecare dintre ele, ținând cont de stilurile şi de ritmurile diferite de învățare (conform Declarației de la Salamanca). Lucrul în echipa multidisciplinară din cadrul unităților de învățământ este necesar pentru a se realiza o educaţie de calitate şi eficientă, pentru toţi copiii, inclusiv pentru cei cu dizabilități şi/sau alte cerințe educaționale speciale.

Ne propunem să pregătim împreună cadrele didactice, să aibă cunoștințele și competențele să lucreze cu copii cu abilități diferite, dar vrem și să oferim copiilor sprijin atunci când au nevoie: fie că încurajăm părinții să fie alături de copiii lor la clasă, fie implicăm profesori de sprijin. Totodată, este important și ca părinții să acceseze prestațiile bănești și serviciile disponibile.

Ne dorim ca toți părinții să înțeleagă că atunci când copiii cu diverse abilități învață împreună în aceeași clasă, performanța tuturor crește, contrar părerii generale că un copil cu dizabilități duce la performanță școală scăzută pentru ceilalți.

Copiii nu au prejudecăți și stereotipuri. Este important să învețe de mici că fiecare persoană are abilități diferite și să aprecieze acest lucru. Trebuie să ne asigurăm că indiferent unde sunt - în familie, la școală sau în comunitate - copiii cu dizabilități sunt protejați și drepturile lor sunt pe deplin respectate. Facem apel la sprijinul autorităților locale pentru ca toate facilitățile educaționale - creșe, grădinițe, școli, dar și locuri de joacă - să fie construite și amenajate, astfel încât să permită accesul tuturor copiilor.

De asemenea, trebuie să revizuim cadrul legislativ și politicile publice. Știu că, la nivel global, UNICEF estimează că unul din 10 copii are o formă de dizabilitate. În România, aproximativ 72.000 de copii au certificate, fiind necesar să ne asigurăm că aceștia sunt înregistrați în sistemul de sănătate, de protecție și de educație. În plus, trebuie să ne asigurăm că noile politici publice sunt implementate peste tot.

În acest demers, avem alături UNICEF, unul dintre partenerii constanți ai Ministerului Educației și Cercetării. Colaborarea în domeniul educației se realizează permanent, primind sprijin în domenii ca: facilitarea accesului la educație, evaluarea și examinarea, implementarea pachetului de măsuri strategice incluse în Planul de acțiune pentru desegregare școlară și creșterea calității educaționale în unitățile de învățământ preuniversitar, dezvoltarea conceptului de educaţie timpurie, sprijinirea dialogului național pentru promovarea reformelor în educație, valorificarea experienței altor țări în ceea ce privește utilizarea finanțării ca instrument de dezvoltare a sectorului educație, expertiză internațională în elaborarea curriculumului.

Aș vrea să închei prin a sublinia un mesaj foarte important al campaniei: toți copiii pot să învețe. Noi, adulții, trebuie să ne asigurăm că o pot face la potențialul lor maxim. Un copil cu o dizabilitate trebuie să se poată juca, să poată învăța și crește împreună cu toți ceilalți și niciun copil nu trebuie să fie definit de dizabilitatea pe care o are!

O Românie normală presupune o Românie Educată!»

Etichetă :