Discursul susținut de ministrul Monica Anisie cu prilejul Zilei Culturii Naționale (15 ianuarie)

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Data publicării: 
15.01.2020

Excelența Voastră domnule Președinte Klaus Iohannis,

Preafericite Părinte Patriarh Daniel,

Stimate domnule Academician Ioan-Aurel Pop, președinte al Academiei Române,

Stimați membri ai Academiei Române,

Domnule ministru al Culturii, Bogdan Gheorghiu,

Distinși invitați,

Doamnelor și domnilor,

Începând din 2016, ziua de 15 ianuarie a devenit o sărbătoare de o importanță majoră pentru toți românii - Ziua Culturii Naționale. Cu atât mai importantă este această zi, cu cât sărbătorim 170 de ani de la nașterea poetului nepereche, Mihai Eminescu. Acesta nu este numai poet național, ci este și cel care a creat o punte între școală, biserică și societate. Într-o societate care este în continuă schimbare avem nevoie repere ale identității noastre, iar Mihai Eminescu reprezintă unul dintre ele. 

Doamnelor și domnilor,

În 2016, tot cu ocazia acestei zile, domnul Klaus Iohannis, președintele României, vorbea despre „România educată”, proiectul național cu o largă deschidere pentru identitatea noastră națională, culturală și socială. Astăzi, trebuie să vorbim și despre o Românie modernă care nu poate fi realizată decât prin cultură și educație. O cercetare recentă ne arată că „educația și cultura sunt puternic interconectate, însă cultura, într-un sens mai larg, nu este o parte din procesul de educaţie, ci este educaţia în sine. Educaţia şi cultura se influenţează reciproc şi simultan, definesc şi schimbă gândirea şi comportamentul uman. Educaţia este mai degrabă mecanismul prin care societăţile încearcă să-şi conserve cultura, specificul identitar şi standardele de viaţă şi să le transmită prin sisteme formale de educaţie. Relaţia dintre cultură şi educaţie este una circulară, educaţia şi cultura se oglindesc permanent una în cealaltă, iar efectele acestei reflectări reciproce se regăsesc constant în comportamentul uman”.

Doamnelor și domnilor,

Astăzi, de Ziua Culturii Naționale,  Ministerul Educației și Cercetării lansează un proiect dedicat încurajării lecturii în școală și în familie. Lansăm invitația ca în toate școlile din România fiecare copil să citească 20 de minute pe zi. Totodată, îi invit pe cei mari, fie că sunt părinți și bunici, să se alăture copiilor și să citească împreună, încă 20 de minute acasă. Observarea, înțelegerea și interpretarea textelor reprezintă sprijin pe drumul construirii de sine. Tocmai de aceea, rog profesorii să le citească elevilor povești din cărți adecvate vârstei lor, să îi încurajeze să întrebe, să aibă răbdare cu ritmul lor de înțelegere, să le ofere timp pentru mirări și spațiu în care ei să-și imagineze lumile descrise în cărți. Îmi doresc ca lectura să fie o prioritate pentru noi toți în înțelegerea lumii și a sinelui.

Doamnelor și domnilor,

Mihai Eminescu este cel care a dat sens limbii române. Academia Română de mai bine de 150 de ani și-a asumat un rol fundamental în cultivarea și promovarea limbii române. Este de datoria noastră să susținem poporul român, să suținem și să investim în educația și în cultura românească. Parafrazându-l pe Eminescu „datoria oamenilor ce vor din adâncul lor binele ţării e creşterea morală a generaţiunii tinere şi a generaţiunii ce va veni”.

Pe mine, ca profesor și ministru al educației și cercetării, cuvintele poetului mă inspiră să contribui la transformarea sistemului de educație, astfel încât acesta să ajute la dezvoltarea armonioasă a elevilor. Căci, așa cum susținea Mihai Eminescu, „niciun om nu se întărește citind un tratat de gimnastică, ci făcând exerciții. Niciun om nu învață a judeca citind judecățile gata scrise de alții, ci judecând singur și dându-și seama de natura lucrurilor”. Așadar, să reflectăm și să acționăm.

 

Etichetă :